Nu blinkade det till i bilen. Ett meddelande om att det är dags för inspektion dök upp strax därefter. Hoppas det bara är en vanlig service där de kollar däcktryck, spolarvätska, motorolja och tändstift. Bilen har inte gått så många mil så jag tror inte det är så mycket som behöver fixas på den ännu. Min farbrors bil är däremot lite äldre och han fick byta bromsbackar nyligen. Bromsbackar sitter i trumbromsen och säkerställer att dina bromsar fungerar som de ska när du trycker ned bromspedalen.
Brukar åka förbi en mack när det är dags för enklare saker att fixa på bilen. För en månad sedan gick en av framlyktorna sönder på bilen, då köpte jag en ny lampa och bytte den själv. Dagens bilar är verkligen inte lätta att meka i. Framljusen hade placerats på ett sätt som gjorde det i princip omöjligt att byta dem. Jag hade tur och lyckades till slut komma in med mina fingrar och en skiftnyckel. Man börjar undra varför biltillverkarna gör bilen så otillgänglig för service. Vill de att man ska lämna in den till en bilverkstad?
Det börjar bli dags att ta fram sommardäcken snart. Nu när våren äntligen rullar ut är det dags för däckbyte. Jag kör med dubbat och det tär lite extra på vägarna när värmen lägger sig på asfalten. Tidigare hade jag friktionsdäck utan dubbar. Friktionsdäck kan du i princip använda året runt eftersom de saknar dubbar.
Mina däck förvarar jag på ett däckhotell hos bilverkstaden. Det är smidigt och i priset ingår att killarna på verkstaden byter däcken varje säsong samt kollar att de är säkra, har rätt lufttryck etc.
Ska du köpa nya bildäck kan jag rekommendera dig att först söka på nätet. När du hittat ett par prisvärda däck köper du dem och sänder däcken till en verkstad som fixar däckbytet.